Gå till innehåll
Ågesta Ridklubb
En bild

Ny på Ågesta – hur funkar det?

När man är ny medlem i klubben och kanske precis har börjat rida på ridskolan, eller man är förälder till en ny liten ryttare, brukar man ha en del frågor eller funderingar kring hur det egentligen fungerar i stallet.

Det kan vara förvirrande att komma in på stalltorget (som samlingsplatsen kallas innan man går in i häst eller ponnystallet) där det råder full aktivitet, och alla verkar veta precis vad som är vad, vem som är vem och vem som gör vad. På stallkontoret som finns precis till höger när man kommer in håller ridskolans personal till, om de inte är ute i stallet eller håller lektion. Ridklubben har också en fritidsledare som hjälper och är ett stöd till ungdomarna.

Ridklubb eller ridskola – vad är skillnaden?
Det är inte helt enkelt att förstå skillnaden mellan klubb och ridskola, och det är egentligen precis så det ska vara. Vi är ett Ågesta. Kort så drivs Ågesta Gård av familjen von Krusenstierna och ridklubben av oss medlemmar. Lektionsridningen utförs av ridskolan med anställd personal på uppdrag av klubben, och vi medlemmar/klubben arbetar ideellt med övriga aktiviteter.

Klubbens aktiviteter
Lördagsaktiviteter anordnas av klubben, dvs. styrelsen, föräldragruppen eller ungdomsstyrelsen, som har ansvar för aktiviteten tillsammans med en ansvarig instruktör från ridskolan. Alla deltagare och/eller deras föräldrar hjälper till som funktionärer med de praktiska uppgifterna under dagen.

Information om aktiviteterna hittar man här på hemsidan, på anslagstavlan på stalltorget och i klubbens Facebook-grupp (Ågesta Ridklubb). Med några få undantag är det aktiviteter varje lördag under hela vår- och höstterminen, och aktiviteterna är blandade och på olika nivåer – från dressyr och hoppning för de yngsta till klubbmästarskap och terränghoppning.

Skötare
Många som vistas i stallet nästan varje dag är så kallade skötare. Det innebär att man har en "egen" sköthäst som man pysslar om. Det är fritidsledaren med hjälp från ungdomsstyrelsen som ansvarar för skötarna och anordnar aktiviteter för dem, bland annat visiteringskurser, baddagar, skötarmöten och mycket annat roligt.

Många väljer att bli skötare när man kanske har ridit ett par år och man är så stor att man kan vara själv i stallet utan sina föräldrar. Det är roligt, och man träffar många kompisar i stallet när man är skötare. Även om man inte är skötare är det mysigt att vistas i stallet och alla är välkomna.

Klubbstugan
I "Klubbis" som ligger i bortre ändan av stora ridhuset finns möjligheter att värma mat, byta om, duscha, sitta och läsa, pyssla och mycket mer. Alla medlemmar är välkomna till klubbstugan.

Det finns olika sätt att engagera sig i klubben, till exempel i styrelsen, föräldragruppen eller tävlingssektionen. Om du vill veta mer om klubbens arbete hör av dig till info@agestaridklubb.se

Publicerad: 2022-12-19

Senast uppdaterad: 2023-01-13