Ågesta Ridklubb

Välkommen som medlem i Ågesta Ridklubb

Ågesta Ridklubb är en av Sveriges största ridklubbar och har idag ungefär 800 medlemmar varav två tredjedelar är barn och ungdomar mellan 6 och 25 år. Precis som cirka 850 andra föreningar är Ågesta Ridklubb medlem i Svenska Ridsportförbundet som har över 150 000 enskilda medlemmar

Man måste vara medlem i Ågesta Ridklubb för att få rida på Ågesta Ridskola. Det är bland annat en försäkringsfråga då alla medlemmar har en gemensam olycksfallsförsäkring via Folksam. Klubben betalar dessutom en obligatorisk medlemsavgift till Svenska Ridsportförbundet och Stockholms Läns Ridsportförbund för varje medlem vi har i klubben.

Medlemskap i förbundet är en förutsättning för att klubben ska kunne ansöka om LOK- och aktivitetsstöd för våra medlemmar, men det finns även många andra fördelar som man kan läsa om här: Medlemsavgift | Svenska Ridsportförbundet Länk till annan webbplats.

Som medlem får du bland annat

• Olycksfallförsäkring
  • Möjlighet att delta i klubbens lördagsaktiviter och tävlingar
  • Svenska Ridsportförbundets tidning Häst & Ryttare
  • Använda klubbstugan som har kök, dusch och omklädningsrum (i klubbstugan finns det även skåp att hyra mot en liten administrativ avgift)

De flesta av klubbens medlemmar är ridskoleryttare, men vi har också en hel del privatryttare som är medlemmar och tävlar för Ågesta Ridklubb.

Notera att medlemsavgiften till klubben betalas en gång per kalenderår oavsett när under året man blir medlem i klubben. Viktigt att komma ihåg om man slutar rida på Ågesta Ridskola är att även säga upp sitt medlemskap i Ågesta Ridklubb då vi inte automatiskt får information om detta.

Hur gör jag för att bli medlem?

För ridskoleryttare och befintliga privatryttare skickas fakturan automatiskt via mail i januari. Börjar man på hästis får man sin faktura via mail strax efter vecka 10 (vårtermin) eller vecka 36 (hösttermin) när hästislektionerna börjat.

Är du ny privatryttare löser du medlemskap genom att sätta in medlemsavgiften på Ågesta Ridklubbs plusgirokonto 836605-6. Privaryttare måste också mejla info@agestaridklubb.se. I mejlet ska du skriva:

• Fullständigt namn
  • Fullständigt personnummer
  • Fullständig adress
  • Mejladress
  • Gren du ska tävla inom

Avgifter från 2024:
Seniorer: 550:-
Juniorer upp till 25 år: 400:-

Stödmedlem

Även du som inte rider är välkommen att bli medlem i Ågesta Ridklubb. Du kanske är förälder eller intresserad av annan anledning. Genom att bli medlem kan du stödja klubbens omfattande verksamhet för framförallt barn och ungdomar. Gå till väga på samma sätt som privatryttare här ovanför (men utelämna förstås ”gren du ska tävla inom”).

Försäkringen

Den gemensamma olycksfallsförsäkring gäller vid olycksfallsskada som inträffar under:

• Aktivitet anordnad av Svenska Ridsportförbundet, dess distriktsförbund, medlemsförening eller i samverkan med medlemsförening
  • Enskild ridning och träning
  • Direkt färd till och från verksamhet enligt ovan

Den som har råkat ut för ett olycksfall ringer själv (alternativt målsman) till Folksam på 0771-950 950 och anmäler olycksfallsskadan alternativt gör en skadeanmälan via folksam.se/ridsport Länk till annan webbplats.. Det innebär att det inte längre är föreningen som ska anmäla olycksfallet.

En bild

Publicerad: 2022-12-19